Facebook

Godkväll!

Lovade ju att blogga om tidningen, Psykologi. Finns många intressanta artiklar men väljer idag att skriva om Facebook.
Det ironiska är ändå att jag pratat väldigt mycket med olka vänner de senaste veckorna om just detta :)

Har länge gått runt med tanken hur FB påverkar oss, psykiskt.
Stress, beroende, kontaktnät, vart gränsen går, relationer, information osv.
Självklart måste detta påverka oss!? Vem har inte (som har Iphone iaf) loggat in bland det första man gör på morgonen för att se "Nyheter/newsfeed"?

En annan tanke har jag också funderat över, varför är det så jävla intressant att läsa att någon "äter en bigmac på MCD" "påväg till jobbet" "utgång ikväll, tagga!" "jag älskar dig min blablabla" osv? Jag personligen tror att detta bara har blivit en sysselsättning, att läsa och vara uppdaterad, 2000-talet är bara så. Absolut ett stressmoment.

 Tror också att just statusarna inte är så intressanta men efter ett tag får man liksom koll på vad människan gör i sitt liv. Är det inte lite hat-kärlek när man tänker till. Det är ju lite patetiskt att vi "gottar" oss i andras liv, via internet och inte pratar med varann? Men "alla" gör det.

Sen har vi den där förbannade "like" knappen. Trycker man på den för att man inte orkar kommentera eller vad är det man gillar? Är det det statusens mening, att man skrivit statusen eller för att det är en speciell person?
Intressant är det iaf!

I USA är FB den mest besökta sajten, före Google.

Enligt artikeln ur tidningen (skriven av Jonas Mosskin) står det "På Facebook ikläder vi oss olika roller, precis som på en teaterscen. Skillnaden är att det inte är fiktion utan oss själva vi gestaltar" - True story, klockrena ord!

Artikelns djup är ändå att man (som fb:are) fördjupar oss i skapandet av våra identiteter. Det är viktigt att få fram vem man är, sin personlighet. Vi hittar eller rättare sagt söker efter identiteter mycket mer och blir absolut påverkade av sina fb-kontakter.

Facebook för mig är något helt fantastiskt, faktiskt. Dock är jag rädd för att det skall ta bort det sociala i livet. Ännu värre den sociala kompetensen.

Har du reflekterat kring FB, teorier eller åsikter?



Vi dumpar tydligen under sportlover och 2 veckor före jul.
SNYGGT!


Nu skall jag och Mixie förtsätta våran fredagskväll framför TV:n med världens huvudvärk dock.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0